zondag 20 december 2015

Cairns

Cairns  en Noord Queensland - 5-12 t/m 11-12

Onze vlucht vanaf bali ging snachts, dus we kwamen behoorlijk vermoeid aan in Cairns. Wat meteen al op viel bij de aankomst in australie is hoe rustig het was op straat. Cairns is een middelgrote stad in het noorden van de oostkust in de provincie Queensland.  Na de spullen gedropt te hebben bij ons hostel zijn we meteen om wat boodschappen gegaan. Ook moesten we nog even zoeken naar een wereldstekker voor aussie stopcontacten wat nog niet zo makkelijk was. Ook hebben we iets langer dan gepland een powernap gedaan. Tegen etenstijd zijn we gaan koken in het hostel,  weer voor het eerst koken sinds een maand. Uit eten in australie is misschien net wat goedkoper dan in nl en daarom maar proberen de maaltijden zo veel mogelijk zelf te bereiden!
De volgende dag wilden we op zoek naar een auto voor onze roadtrip richting Sydney, maar het was zondag dus alles was natuurlijk gesloten. Goed excuus om lekker te gaan chillen en bbqen bij de Lagoon, een openbaar strand/zwembad gebouwd vlakbij de zee, omdat je niet in de zee kunt zwemmen vanwege kwallen.  Hier raakten we nog aan de praat met een Indonesisch/ Australische man. Hij was super vriendelijk zoals alle mensen hier. S'avonds zijn we wat gaan drinken met een stel uit Canada die al een roadtrip hadden gedaan van Melbourne naar Cairns. Dus die hadden meteen tips voor ons.

De derde dag in Cairns werd het wel tijd om een auto te regelen. We hadden een station op het oog met een tentje erbij. Het handige is dat je in de kofferbak kan slapen en als je auto niet in de schaduw staat kun je je tentje in de schaduw opzetten. Na wat vergelijken met andere aanbieders van autohuur was dit toch echt de goedkoopste optie. De volgende dag mochten we ons pareltje voor de komende 3,5 week ophalen. Even wennen om links te rijden met het stuur rechts en dan ook nog eens in een automaat!

Na de auto opgehaald te hebben hebben we wat mensen uit ons hostel naar het vliegveld gebracht, boodschappen gedaan en de roadtrip kon beginnen! Eerst zijn we noord Queensland gaan verkennen richting port douglas, waar je een mooie route langs de kust rijdt. Meteen kwamen we al geen kip tegen op de weg. Hierna zijn we naar het daintree rainforest gereden. Super mooie omgeving en tropisch regenwoud. S'avonds voor het eerst gekampeerd op een plekje naast een Australisch stel die al 10 maanden aan het kamperen waren en pasta gekookt op onze gasfles. De yoga matjes waar we op sliepen lagen nog niet echt lekker.. Rond half 7 wordt het te warm om verder te slapen, dus we waren weer vroeg op pad. Sochtends zijn we langs de watervallen gereden in mila mila en woonoorooran national park en geluncht bij mission beach. Smiddags verder gereden richting het plekje ayr en daar gestopt op een gratis kampeerplek, met warme douche!!
De volgende dag zijn we doorgereden naar het plekje airlie beach, om de volgende dag anar de whitsunday eilanden te gaan. Super toeristisch maar deze eilanden zijn zo bekend in australie dat je ze toch niet wil missen.

11 dec hadden we een dagtour naar de whitsundays en dit was echt elke cent waard. Het strand is als de plaatjes op internet en het zand is super zacht. Vanaf het strand zie je citroenhaaitjes zwemmen, die broeden op deze plek. Na het strand te hebben bezocht zijn we gaan snorkelen met schildpadden, veel tropische vissen en napoleon vis.

1. Sander ik kijk al uit naar ons bezoek aan Cairns en omgeving, zeker nu ik je foto's heb gezien, het is nog even afzien tot 18 september.
    Maar dan kun jij bij terugkomst mij de mooiste tips geven. Geniet nog van jullie reis.

2. Echt geweldig! Ik kijk regelmatig of jullie weer een leuk verhaal met mooie foto's hebben geplaatst. Erg leuk om dat te lezen. Nu gaan de plekken komen die ik zelf ook beleefd heb, heerlijk om daaraan herinnerd te worden.
    Is het gelukt om vandaag in Sydney te zijn? Hopelijk heb je een paar locals ontmoet, zodat je nu niet al de hele dag in het park hoeft te wachten voor het vuurwerk op de Harbour Bridge ;-)
    Geniet ervan en ik kijk weer uit naar het volgende verhaal!