zondag 20 december 2015

Indonesië

Surabaya en Gili trawangan (24 nov - 5 dec)

Super om weer terug te zijn in Surabaya!!! Toen ik wegging na 3 mnd in het dr Soetomo ziekenhuis stage te hebben gelopen, had ik de belofte gemaakt iedereen weer op te zoeken. Dit was dus de ideale kans om iedereen weer te zien en af te spreken!
Sochtends zijn we in het ziekenhuis zelf geweest om iedereen te zien en te spreken. Degene die niet wisten dat Sander en ik kwamen waren super verrast, heel leuk.
De dagen in Surabaya gegeten met Agus en zijn dochter andin, hij was onze chauffeur en hielp ons met alles tijdens de stage. Ook met Raymond en zijn vriendin en Dephie met haar man. Sander is nog gitaar gaan spelen in een studio. Je kunt hier een studio huren met alle instrumenten erin. Verder lekker Indonesisch gegeten en heel gezellig gehad. We zijn 3 dagen gebleven en hebben toen een spotgoedkope vlucht geboekt naar lombok, waar we de boot hebben gepakt naar gili trawangan om onze advanced duikcursus te gaan doen.

Sochtends rond een uur of 11 kwamen we aan in lombok. We hadden niks geboekt en daarom zijn we maar meteen naar de haven gegaan. In Lombok is het regenseizoen goed te merken, maar de gili eilanden hebben vrijwel altijd zon omdat de neerslag langs de eilanden naar bali en lombok trekken. Na even onderhandelen hadden we een taxi naar de haven te pakken. In de haven lagen de boten al klaar, we namen een public boot van 1 euro pp, alleen dan moest je even wachten totdat de boot vol was. Meteen een goed excuus voor een lekker bordje nasi goreng.

Op de boot leerden we een Indonesisch meisje kennen (Ana) die een aantal maanden had gewerkt op gili trawangan. Ze wist een goede verblijfplaats voor ons en heeft ons daar naartoe gebracht. Was erg handig want we betaalden 13€ per nacht voor bungalow met eigen badkamer en airco!! Incl ontbijt.
Na even de spullen gedropt te hebben zijn we richting de vertrouwde duikschool gelopen, gili trawangan divers. Hier hebben we meteen een refreshment course en de advanced course geboekt. Bij refreshment herhaal je de vaardigheden van open water in het zwembad en heb je erna een duik om weer vertrouwd te raken onder water,  het was toch 1,5 jaar geleden. Tijdens de duik zagen we 2 mega schildpadden, een visje in de vorm van een blad, scorpion fish (vissen die opgaan in de omgeving) nemo visjes die eitjes hadden en allerlei tropische vissen.
Na de duik lekker chillen op het strand, gaan eten op de nachtmarkt met 2 Nederlandse jongens en een Rus en nog wat drinken en iets te laat naar bed voor de volgende dag, start van de advanced cursus met 3 duiken.

In de cursus zitten 5 duiken, je leert diep duiken tot 30 meter en navigeren onder water en nog 3 duiken mag je zelf uitzoeken, wij kozen nachtduik, balans onder water en wrakduik.  De eerste dag hadden we diep, navigeren en wrak, dus 3 duiken op 1 dag. Deze dag heel wat moois gezien natuurlijk!! Maar 2x 30 m en 1x 20 onder water gaan is ook wel pittig. Tijdens de eerste diepe duik ervaar je wat de druk doet onder water, we namen 2 rauwe eieren mee en braken die open onder water, het eigeel bleef in 1 balletje zitten en vervolgens kon je ermee volleyballen. Ook de kleur rood verdwijnt op 30m. Bij het navigeren leerde je zwemmen met een kompas, punten herkennen onder en boven water, onthouden waar land is onder water en navigeren met de zon.

De hoogtepunten waren wel de grote scholen jackfisch, de pijlstaartroggen en murenes waarvan een tussen het koraal lag (ze liggen vaak in een holletje) waardoor je de hele lengte zag, we denken wel 2,5m lang! Na het duiken zijn we weer gaan eten op de nachtmarkt en niet te laat gaan slapen, de volgende dag hadden we nog 2 duiken op de planning.

De wrakduik was heel gaaf. Er was een soort ponton tot zinken gebracht, wat ondertussen helemaal begroeid was met koraal. Hierbij was onze opdracht om een tekening van de duik plek te maken. Bij het tekenen moesten we letten op diepte, interessante punten en we moesten met onze kompas bepalen waar het noorden was. Sander vond dit reuze interessant. We zagen heel wat vissen bij het wrak, maar ondertussen ben je dat wel gewoon. Je word zo veel verwend met de mooie natuur, dat je het al snel gewend bent!

De nachtduik
We moesten ons verzamelen bij de duikschool voor de schemering. Op de manier zie je nog iets onder water en kan je wennen aan het feit dat het helemaal donker word.
We werden per boot gedropt bij een plek Meno Wall genaamd. De naam zegt net al een beetje, het is een muur langs het eiland Gili Meno wat vol gegroeid is met koraal. Onder water kregen we zaklampen mee. Op de boot kregen we een snel cursus signalen onder water door geven, want ja onder water zie je natuurlijk niks zonder zon.
Eenmaal afgedaald tot 24 meter kregen we gelijk te maken met stevige stroming. Je kon hier niks anders tegen doen dan jezelf afremmen doormiddel van flipperen tegen de stroming. Hier kwam het wel aan op je training. Er is een onderdeel genaamd 'buoyancy'. Dit is een vaardigheid die je moet trainen om op een plek te kunnen zweven onder water. Ondanks dat we er training voor hadden gehad was het hier toch lastig. De stroming, de groepering, het feit dat het pikzwart was, letten op je ademlucht, je diepte meter, niemand willen verblinden met je zaklamp en ook niet tegen de muur wou botsen maakte het niet makkelijker. Voor mij hoeft het niet meer zo. Voor Sander daarentegen wel, die genoot wel! Na deze dagen duiken hadden we nog 3 dagen op gili trawangan. Veel gesnorkeld, gezwommen en genoten op het strand.

Na een week vertoeven op Gili Trawangan vertrokken we per boot naar Bali. Hier vond onze transfer plaats. We vlogen rond half 3 in de nacht naar Cairns (Australië).
Eenmaal op Bali werden we overspoelt met taxi chauffeurs en de rondscheurende scooters. Het verkeer zit altijd muurvast op Bali, want stoplichten zijn er weinig. Na 3 uur rijden kwamen we aan op onze plek in Bali. Een beachclub genaamd potato Beachclub. Voor ons een vertrouwde plek! Hier hebben we nog even heerlijk kunnen ontspannen voordat onze roadtrip van start gaat