vrijdag 6 november 2015

Kanchanaburi

Wo 4 november- vrijdag 6 november.

Vanochtend de wekker op een relaxte tijd gezet, 10.00.  Desondanks waren we om half 8 wakker. Vrijwel meteen zijn we naar het busstation gegaan om de bus te nemen naar Kanchanaburi, zon 2,5 u rijden van Bangkok. We dachten op het station wel ontbijt te kopen, maar eenmaal aangekomen hoorden we dat de bus meteen weg ging en er geen meer gingen die dag? Dus maar ingestapt zonder eten.. Onderweg stopten we bij een soort markt maar het enige wat er een beetje smakelijk uitzag waren cashew nootjes, dus het ontbijt was dus cashewnootjes.. Weer eens wat anders.. Eenmaal in kanchananburi aangekomen konden we meteen met een soort open busje naar een hostel, wat prima bevalt! Vandaag een stuk gewandeld langs de rivier de kwai en ook de beroemde brug gezien. Lekker vegetarisch echt Thais gegeten, zelf Sander mist geen vlees! We hadden voor Thailand een budget bedacht van €50 met z'n 2en  per dag met slaapplek, vervoer, eten, bezichtigingen. De eerste 2 dagen lukt dit aardig als je savonds laat geen dominos pizza besteld zoals gisteravond, maakt ook niet uit maar dat geeft wel aan hoe goedkoop het hier is!! Morgen op pad naar het erawan natuurpark.

De dag erop zijn we naar het Erawan natuurpark geweest waar we een tocht hebben gemaakt langs 7 sprookjesachtige watervallen. De klim was dan ook best lang voordat we uiteindelijk bij de 7e waterval waren. Volgens de gids haalden veel mensen de laatste niet omdat de klim ervan te zwaar zou zijn. Gelukkig waren we wel al iets gewend van onze vorige reis die een slopende jungle hike bevatte en dus behaalden we de 7e waterval ook. De watervallen waren heel mooi, ze waren onaangetast en puur natuur. Een aantal watervallen waren ook geschikt om in te zwemmen. Ook was er een natuurlijke glijbaan, echt super!

Erna zijn we met de gids doorgereden naar de Death Railway. Best indrukwekkend om te zien waar de bom is gevallen om het spoor van Birma naar Bangkok te vernielen. Het spoor is hedendaags nog in gebruik! Je ziet aan de jaartallen op de rails dat ze daadwerkelijk stammen uit 1940. Het spoor wat tot op de dag van vandaag word gebruikt is gewoon gemaakt in 2000. Na de geschiedenis te hebben gehoord van het dorpje wat naast het spoor lag en de condities waar in de PoW's (Prisoner of War) hebben moeten leven mochten we het spoor op lopen. Dit gaf een bijzonder gevoel, alle mensen die hier aan gewerkt hebben leverden een oneerlijke strijd.
Voor het huidige gebruik van het spoor zijn er een hoop dingen verstevigd. Zo willen ze natuurlijk ongelukken voorkomen. We hadden ongeveer een uurtje de tijd voordat de trein kwam waar we op konden springen voor een 2 uur durende treinrit. De rit zou eindigen na het passeren van The Bridge over The River Kwai en zo zouden we weer terug zijn in Kanchanaburi.

Vandaag hebben we een rust dag ingelast. Niks gepland, lekker kijken hoe alles loopt en waar we zin in hebben. We stonden dan ook relaxt op en we zijn een omelet wezen eten bij een van de vele toko's in onze straat. Na ons eten zijn we naar een museum geweest wat was ingericht op de geschiedenis van the Death Railway. Hier kon je enorm veel lezen en zien, zo kreeg je steeds beter beeld over hoe geweest moet zijn in die tijd. Het was niet bijzonder groot maar wel super informatief. Er naast ligt een begraaf plaats voor de gesneuvelden tijdens de bouw van het spoor.

Hier kwamen we tot de meest bizarre ontdekking. 27 oktober 2012 zijn we bij het tropenmuseum in Arnhem geweest. Hier op een gedenksteen stond de naam van Casand. Zoveel jaar later hier in Kanchanaburi staan we op de begraafplaats van de vele gevallenen en staan we naast de steen met daarop dezelfde naam W.C.C van Casand om precies te zijn. Deze persoon is familie, waarschijnlijk een oudoom maar dit is niet helemaal duidelijk.  Dit was zo bijzonder! Hierna zijn we terug naar huis gelopen en hebben we ons klaar gemaakt voor het avond eten. Vandaag even geen vegetarisch maar gewoon vlees. Biefstuk met pepersaus en frieten, het was heerlijk! Lysanne koos voor een noodle soepje. Morgen vertrekken we uit Kanchanaburi en gaan we richting Krabi. Daar heb je de witte stranden en de blauwe zee. Dat is dan ook wel een goeie beloning, want we zitten ongeveer 12 uur in de bus er naartoe...

Dit was het weer tot zover!